2013. január 2.

Ünnepek, események és viselkedéskultúra

Az év vége, karácsony, újév, farsang közeledtével megszaporodnak a céges rendezvények, vacsorák száma amikor partnereink hívnak meg bennünket vagy az a cég ahol dolgozunk szeretné egy vacsora / ünnepség keretében megköszönni az éves munkánkat együttműködésünket. Általában ezekre az eseményekre jellemző, hogy az informálisabb alkalmak közé tartoznak, tehát nem nagy estélyiben és szmokingban kell megjelennünk, de vannak olyan alapvető szabályok amelynek betartására érdemes odafigyelnünk. A következőkben Marosi Andrea stílustanácsadó segítségével áttekintjük, hogy céges és családi rendezvények alkalmával, hogyan kell felöltöznünk, viselkednünk, megjelenésünket kialakítanunk.

Andrea a hölgyeknek, hogyan érdemes öltözetüket kialakítaniuk egy céges eseményen?

Marosi Andrea válasza
Alapvetően a meghívó mindig tartalmazza vagy pontosabban tartalmaznia kellene az öltözetre vonatkozó előírásokat, a dress code-ot (cikkünk alatt összefoglaltuk a főbb dress code típusok), így ennek megfelelően kell megérkeznünk az eseményre. Amennyiben ez lemaradt volna, tanácsos attól személytől érdeklődni akitől a meghívót kaptuk vagy ennek hiányában a napszakra megfelelő protokolláris szabályok alapján felöltöznünk. A ruházatot illetően mindig megfelelő megjelenést kölcsönöz a jól bevált kosztümök választéka.

Általánosságban az is elmondható, hogy céges rendezvényeken nem tanácsos erős sminket használnunk, illetve parádésan kiöltöznünk. Ettől csak abban az esetben lehet eltérni ha a meghívón külön fel van tüntetve, hogy „megjelenés buli stílusban” , ami az extrémebb smink és öltözet kialakítását is lehetővé teszi.

Öltözet és rendezvényhelyszín -  a rendezvény szervezőinek - meghívók figyelmében

Amikor rendezvényhelyszínt választunk céges vagy magán jellegű eseményekre alapvetően a marketing, pr, hr célok elérése mellett figyelembe kell vennünk a meghívottak körét is. Jó néhány éve történt, hogy egy cég év végi vacsorát szervezett munkatársai számára, ahol a dolgozók éves munkáját szerette volna megköszönni. A rendezvény helyszínéül Budapest egyik igen elegáns, több csillagos szállodájának éttermét választották, sok figyelmet fordítottak a megfelelő menüsor valamint a jó hangulatú program kialakítására is. A munkatársak 25-30 %-a azonban mégsem ment el a rendezvényre illetve korán távozott. Vajon miért? A válasz egyszerű: a cég dolgozóinak közel 50 %-a fizikai állományú munkatárs volt, akik úgy érezték hogy nem tudnak az alkalomnak helyszínnek megfelelően felöltözni, így inkább nem mentek el, pedig szívesen eltöltöttek volna egy kellemes estét a többiekkel.

Andrea, sminkünk, frizuránk kialakításakor céges események tekintetében mire érdemes odafigyelnünk? Hiszen ez egy ünnepélyesebb alkalom, ahol a nappali sminkkel ellentétben érdemesebb izgalmasabb esetleg csillogó színekhez nyúlnunk.

Marosi Andrea válasza
A nappali és az esti smink, frizura kialakítás között valóban vannak különbségek, de céges események tekintetében mégis azt ajánlom, hogy minden hölgy és úr fogja vissza a fantáziáját és viselje úgy a haját, ahogy az a legkényelmesebb számára. Ne feledjük, több órát, bezárt, többnyire levegőtlen helyiségben töltünk ezáltal nincs kínosabb, mint amikor a jól befésült hajunkról csöpög az izzadság a fejünkre tapad, vagy egy jó kis rock and roll után elveszítjük a hajunkat díszítő tiarát. Így ne szórjuk agyon mindenféle csillogó lakkal hajunkat, illetve zselé dömpinget se ömlesszünk az amúgy frissen mosott fejkoronánkra, mert egy-két óra elteltével megjelenésünk nem lesz éppen elegánsnak mondható. Ez a tanács vonatkozik az arckikészítéshez is. Sminkeljünk úgy, hogy az hosszú órákon át is friss hatást keltsen, ha szükséges a toalettben korrigáljuk sminkünket. Már előző tanulmányunkban foglalkoztunk az arc alapozásának a fontosságával, hölgyek és urak tekintetében is, valamint az egyéni stílusnak megfelelő színfelvitellel, színkialakítással. Úgy gondolom ezek olyan alapvető szabályok, irányelvek amelyeket esti rendezvények sminkjének kialakításakor is érdemes betartanunk.

Sokszor lehet tapasztalni, főleg egyedülállók körében, hogy a céges rendezvényt összetévesztik a párkereső esttel és túlságosan hivalkodó mind az öltözetük mind a sminkjük. Néhány mondatban össze tudnád foglalni, hogy mi az amit mindenképpen el kell kerülnünk?

Marosi Andrea válasza
Semmiképpen ne öltözködjünk fel kihívóan. Tilos a mély dekoltázs, combtő fölötti szűk szoknya, túlzottan áttetsző (természetesen a fehérnemű nélküli változat) vagy hálós felsőrész és a necharisnyás kikandikáló combfix! Továbbá nem illik a kollegák, partnereik öltözetének megjelenésének, feltűnő bámulása, mustrálása, hangos kritizálása és lehetőség szerint mikor halljuk a nevünket az éves dicséret / jutalom átvételekor ne úgy menjünk ki átvenni, mintha a kifutón lépdesnénk.

Viselkedéskultúra céges rendezvényen
Az urak esetében ajánlom akár a decemberi, januári rendezvényen is begombolni az inget a kellemes mellszőrzet köldökig való kivillanása ellen. Nincs ezzel semmi gond, abban az esetben ha a meghívó egy strandra szól. Az uraknak érdemes odafigyelni arra is, hogy toalett használat után nadrágjukat, öltözetüket még a toalettben igazítsák meg ne pedig annak ajtaja előtt, mint ahogy az sok esetben előfordul.

Hölgyekre, urakra egyaránt vonatkozik, hogy közvetlen kollegánkkal, felettesünkkel, üzleti partnerünkkel való kikezdést ne nagyon fontolgassuk a fejükben, mert ennek lehetnek negatív következményei is. Főleg akkor ha az egyik fél hosszabb távú kapcsolatot szeretne kialakítani, míg a másik csak egy lazább kalandra vágyik. Vigyázzunk arra is, hogy jelentősebb mennyiségű alkohol elfogyasztása után, változhatnak viselkedési normáink, nem feltétlenül lehet előnyös kapcsolatainkra, karrierünkre ha a rendezvény másnapján a meghívottainak körében az a téma, hogy milyen táncot lejtettünk az asztal tetején fehérneműben, vagy a netán az erről készült felvételeket megtaláljuk valamelyik közösségi portálon, megosztó csatornán.

Kiemelném azt is, hogy a céges események azt a célt szolgálják, hogy jól érezzük magunkat, együtt legyenek megrendelők - beszállítók -üzleti kapcsolatban lévők, munkatársak, munkatársak és partnereik. Ha bármilyen okból nem tudjuk magunkat jól érezni jobb el se menni, de erről a meghívót informálni kell. Nemcsak saját de mások örömét is el tudják rontani azok, akik csak arról tudnak irigykedve beszélni, hogy ez miért kapott jutalmat és mennyit, miért amaz lett az év dolgozója és miért nincs túrós csusza a vacsora menüjében. Ezeknek a kérdéseknek a megvitatására a legtöbb cégnél jól bevált, jól működő formák, csatornák vannak, ezeket ott kell megvitatni.







Céges eseményeknél sokszor a fizikai munkavállalóknak nagy gondot okoz a megfelelő öltözet kiválasztása. Láttam jó néhányszor, hogy még az irodai munkatársak lazán elmennek farmerbe, addig a raktárban dolgozó személyzet öltönyben feszeng. Van néhány praktikus tanács amivel el tudnánk őket látni?

Marosi Andrea válasza
Amennyiben a rendezvényt, az estét, a partyt rendező cég, nem fektet hangsúlyt a megjelenésre, akkor túl nagy kontraszt alakulhat ki az öltönyben-kosztümben feszengő és a farmerban lazán résztvevők között. Sajnos ez általában a szervezők hibája, hiszen egy céges összejövetel arról szól, hogy minden vendég jól érezze magát. Éppen ezért kellene feltüntetni és a meghívón szerepeltetni az elvárt öltözéket. Amennyiben nem kapunk erre utaló jeleket, úgy legyünk lazán elegánsak.
öltözködési szabályok

A hölgyek esetében egy szövet, vagy bőr szoknyához felvehetünk egy laza, kényelmes blúzt, garbót, kiegészítőkkel, akár bizsukkal, ékszerekkel felruházva. Ezenkívül a szoknya helyett, lehet nadrágot húzni (én a feketét ajánlom, ez a szín minden alkalomra beválik), szintén egy kényelmesen elegáns blúzzal és ehhez a variációhoz, akár a nadrág anyagában passzoló mellénnyel kiegészítve viselni. Ennél a viseletnél nem fogjuk rosszul érezni magunkat sem a farmeros, sem pedig a kosztümös kolléganő mellett.

Az urakra ugyanez vonatkozik. Nem muszáj öltönyben, nyakkendőben leizzadni, lehet egy vászon nadrághoz egy inget, vagy hűvösebb időben ezt egy elegáns pulóverrel kiegészítve viselni. Persze nem árt egy nyakkendőt a biztonság érdekében a nadrágzsebbe elrejteni, netán ha mi leszünk az év dolgozója és a cégigazgató díjat vagy borítékot szeretne átadni nekünk, akkor ezt a székünknél pillanatok alatt még fel tudjuk kötni. (amennyiben tudunk nyakkendőt kötni, ha ezzel van némi gond, akkor feleségünk által előre gyártott hurkolt nyakkendővel hagyjuk el az otthonunkat).

Családi rendezvények otthon
Minden évben van jó néhány családi esemény amit megünneplünk. Otthon, családi körben, családi rendezvényen szerinted megjelenésékünket, hogyan érdemes kialakítanunk??

Marosi Andrea válasza
A legtöbb családi esemény -karácsony, húsvét, születésnapok, évfordulók - amennyire szépek és meghittek, oly annyira fárasztóak is számunkra mire a családi asztalhoz kerülünk. Az ezzel járó „tortúra” lótás-futás, vásárlás, takarítás, főzés, készülődés, torzsalkodások igen kimerítők lehetnek a család tagjai számára.
Családi, baráti ebéden, vacsorán semmiképpen nem ajánlom a nagy „lazítás” címén felhúzott tréningruhát, joggingot, konyhai kiskötényt, mely illúzió romboló lehet a résztvevők számára, de ugyanakkor a túlöltözést is el kell kerülnünk.
Viselkedéskultúra otthon
A családi, baráti étkezésekhez, kényelmes, alkalomhoz illő sötétebb tónusú öltözetet kívánnak meg. Hölgyeknek egy bársony ruha, vagy egy szép szoknya / nadrág színben harmonizáló blúzzal, gyöngysorral jó választás lehet. Uraknak szintén sötét vászonnadrág és ing vagy elegáns pulóver az ajánlatos viselet (esetleg mellény de akkor már elengedhetetlen a nyakkendő is). Fiatalabbak felvehetnek farmert is, de mindenképpen blúzzal, inggel vagy pulóverrel viseljék és nem pedig valamelyik fesztiválról származó pólóval (kivétel nyári bográcsozás, kerti party).
Azok a családtagok akik a konyhai munka dandárját magukra vállalják, a fürdést, hajmosást a nagyobb munkák elvégzésé utánra időzítsék, így hajuk, öltözetük, arcuk, nem válik csapzottá, ápolatlanná.

Kiegészítés gyakorló háziasszonyoknak:

Sajnos nagyon sokan elkövetik azt a hibát, hogy családi összejövetel alatt nem tudnak leülni az asztalhoz, együtt enni a családdal, mert még ezt meg kell melegíteni, azt ki kell venni a sütőből és még ők akarnak mindenkinek szervírozni is. Egy családi / baráti esemény akkor szép ha mindannyian együtt ülünk az asztalnál. Ezért a vacsora / ebéd menüjének kialakításakor nem kell túlzásokba esve 25 féle ételkülönlegességet elkészítenünk, hanem célszerű úgy megtervezni, hogy a lehető legkevesebbet ugrálva, egyszerre tudjunk jót enni és együtt lenni a családunkkal.

Dress code-ok:

White Tie
A legelegánsabb események meghívóin szerepel.
Az urak öltözete: frakk, nadrág, fehér ing, fehér mellény, fehér csokornyakkendő, a hölgyeknek pedig nagyestélyi, könyékig érő kesztyűvel kiegészítve.
Black Tie
Ez az előírás a White Tie-nál kicsit visszafogottabb. Az uraktól elvárás a fekete szmoking, fekete csokornyakkendővel, míg a hölgyektől az estélyi, kesztyű nélkül, ujjatlan hosszú ruha, melyet viselhetnek stólával vagy kiskabáttal.

Black Tie Optional, Black Tie Invited (Formal)
Lehetőséget ad arra, hogy eldöntsük, szmokingban menjünk, vagy ha úgy ítéljük meg, akár egy sötét öltönyben és nyakkendőben. A nőkre nézve nincs sok választás: nagyestélyi vagy koktélruha.
A "formal" megjelölés igen eltérő tartalommal rendelkezik a világ egyes tájain: általános azonban, hogy elegáns öltözetet jelent. Uraknál 6 óra előtt és után is elfogadott a sötét öltöny, nyakkendő, ám ha a rendezvény dress code-ja "formal, black-tie optional" öltözéket kíván, 18:00 után "black tie" az elvárás. Hölgyek esetében 6 óra előtt elegáns ruha, lehetőleg nem fényes anyagból. 6 óra után estélyi, koktélruha.

Semi-Formal, After five
Hazánkban a Semi-Formal arany középút a Business Casual és a Black Tie között, tehát az uraknak nem szükséges a szmoking, mindössze az öltöny, a hölgyek tekintetében pedig a koktélruha, elegáns kosztüm az elfogadott.
A "semi-formal" a "formal" megjelöléshez hasonlóan a rendezvény kezdési időpontjához képest mást és mást jelent: 18:00 előtt elegánsabb, míg utána ünnepélyesebb megjelenést. Uraknak 18:00 előtt öltöny, utána sötét öltöny, nyakkendő, míg hölgyeknek 6 óra előtt elegáns ruha, utána koktélruha.

Informal
Ez az előírás bár nem igényel nagyon különleges öltözéket, azért mégsem jelent egyet a Casuallel. Közelebb áll a Semi-Formalhoz. Az urak viseljenek öltönyt, nyakkendőt, a hölgyek pedig kosztümöt. Amennyiben az "informal" megjelölés különleges alkalmat jelöl, vagy 18:00 utáni eseményt, úgy hölgyeknek a teljesen hétköznapi öltözéknél valamivel elegánsabb ruha ajánlatos. Uraknak ing, nyakkendő, nadrág, és a nadrág színével nem feltétlenül egyező zakó szükséges

Business Formal
Az urak esetében megegyezik a Semi-Formallal, a hölgyek esetében kikötés, hogy elegánsak legyenek, de ruhájuk ne legyen kivágott.

Cocktail Attire
A hölgyek rövid, de elegáns ruhában menjenek, férfiaknak pedig kötelező az öltöny.

Smart Causal
A férfiaknak sötét szövetnadrág galléros, hosszú ujjú inggel, sportzakóval, esetleg kötött kabát vagy mellény, blézer. Sötét zokni, zárt cipő, a nyakkendő opcionális.

A nőknek elegáns nadrág vagy középhosszú szoknya blúzzal, középhosszú ruha. Blézer vagy kardigán, sál, retikül, magas sarkú vagy balerina cipők. Kerüljük a nagy, sportos táskákat.

Casual
Ebben az esetben nincsenek megkötések, ránk bízzák, hogy mit viseljünk. Magyar megfelelője hétköznapi

Felhasznál források a dress code című részhez:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése