2013. január 2.

Ünnepek, események és viselkedéskultúra

Az év vége, karácsony, újév, farsang közeledtével megszaporodnak a céges rendezvények, vacsorák száma amikor partnereink hívnak meg bennünket vagy az a cég ahol dolgozunk szeretné egy vacsora / ünnepség keretében megköszönni az éves munkánkat együttműködésünket. Általában ezekre az eseményekre jellemző, hogy az informálisabb alkalmak közé tartoznak, tehát nem nagy estélyiben és szmokingban kell megjelennünk, de vannak olyan alapvető szabályok amelynek betartására érdemes odafigyelnünk. A következőkben Marosi Andrea stílustanácsadó segítségével áttekintjük, hogy céges és családi rendezvények alkalmával, hogyan kell felöltöznünk, viselkednünk, megjelenésünket kialakítanunk.

Andrea a hölgyeknek, hogyan érdemes öltözetüket kialakítaniuk egy céges eseményen?

Marosi Andrea válasza
Alapvetően a meghívó mindig tartalmazza vagy pontosabban tartalmaznia kellene az öltözetre vonatkozó előírásokat, a dress code-ot (cikkünk alatt összefoglaltuk a főbb dress code típusok), így ennek megfelelően kell megérkeznünk az eseményre. Amennyiben ez lemaradt volna, tanácsos attól személytől érdeklődni akitől a meghívót kaptuk vagy ennek hiányában a napszakra megfelelő protokolláris szabályok alapján felöltöznünk. A ruházatot illetően mindig megfelelő megjelenést kölcsönöz a jól bevált kosztümök választéka.

Általánosságban az is elmondható, hogy céges rendezvényeken nem tanácsos erős sminket használnunk, illetve parádésan kiöltöznünk. Ettől csak abban az esetben lehet eltérni ha a meghívón külön fel van tüntetve, hogy „megjelenés buli stílusban” , ami az extrémebb smink és öltözet kialakítását is lehetővé teszi.

Öltözet és rendezvényhelyszín -  a rendezvény szervezőinek - meghívók figyelmében

Amikor rendezvényhelyszínt választunk céges vagy magán jellegű eseményekre alapvetően a marketing, pr, hr célok elérése mellett figyelembe kell vennünk a meghívottak körét is. Jó néhány éve történt, hogy egy cég év végi vacsorát szervezett munkatársai számára, ahol a dolgozók éves munkáját szerette volna megköszönni. A rendezvény helyszínéül Budapest egyik igen elegáns, több csillagos szállodájának éttermét választották, sok figyelmet fordítottak a megfelelő menüsor valamint a jó hangulatú program kialakítására is. A munkatársak 25-30 %-a azonban mégsem ment el a rendezvényre illetve korán távozott. Vajon miért? A válasz egyszerű: a cég dolgozóinak közel 50 %-a fizikai állományú munkatárs volt, akik úgy érezték hogy nem tudnak az alkalomnak helyszínnek megfelelően felöltözni, így inkább nem mentek el, pedig szívesen eltöltöttek volna egy kellemes estét a többiekkel.

Andrea, sminkünk, frizuránk kialakításakor céges események tekintetében mire érdemes odafigyelnünk? Hiszen ez egy ünnepélyesebb alkalom, ahol a nappali sminkkel ellentétben érdemesebb izgalmasabb esetleg csillogó színekhez nyúlnunk.

Marosi Andrea válasza
A nappali és az esti smink, frizura kialakítás között valóban vannak különbségek, de céges események tekintetében mégis azt ajánlom, hogy minden hölgy és úr fogja vissza a fantáziáját és viselje úgy a haját, ahogy az a legkényelmesebb számára. Ne feledjük, több órát, bezárt, többnyire levegőtlen helyiségben töltünk ezáltal nincs kínosabb, mint amikor a jól befésült hajunkról csöpög az izzadság a fejünkre tapad, vagy egy jó kis rock and roll után elveszítjük a hajunkat díszítő tiarát. Így ne szórjuk agyon mindenféle csillogó lakkal hajunkat, illetve zselé dömpinget se ömlesszünk az amúgy frissen mosott fejkoronánkra, mert egy-két óra elteltével megjelenésünk nem lesz éppen elegánsnak mondható. Ez a tanács vonatkozik az arckikészítéshez is. Sminkeljünk úgy, hogy az hosszú órákon át is friss hatást keltsen, ha szükséges a toalettben korrigáljuk sminkünket. Már előző tanulmányunkban foglalkoztunk az arc alapozásának a fontosságával, hölgyek és urak tekintetében is, valamint az egyéni stílusnak megfelelő színfelvitellel, színkialakítással. Úgy gondolom ezek olyan alapvető szabályok, irányelvek amelyeket esti rendezvények sminkjének kialakításakor is érdemes betartanunk.

Sokszor lehet tapasztalni, főleg egyedülállók körében, hogy a céges rendezvényt összetévesztik a párkereső esttel és túlságosan hivalkodó mind az öltözetük mind a sminkjük. Néhány mondatban össze tudnád foglalni, hogy mi az amit mindenképpen el kell kerülnünk?

Marosi Andrea válasza
Semmiképpen ne öltözködjünk fel kihívóan. Tilos a mély dekoltázs, combtő fölötti szűk szoknya, túlzottan áttetsző (természetesen a fehérnemű nélküli változat) vagy hálós felsőrész és a necharisnyás kikandikáló combfix! Továbbá nem illik a kollegák, partnereik öltözetének megjelenésének, feltűnő bámulása, mustrálása, hangos kritizálása és lehetőség szerint mikor halljuk a nevünket az éves dicséret / jutalom átvételekor ne úgy menjünk ki átvenni, mintha a kifutón lépdesnénk.

Viselkedéskultúra céges rendezvényen
Az urak esetében ajánlom akár a decemberi, januári rendezvényen is begombolni az inget a kellemes mellszőrzet köldökig való kivillanása ellen. Nincs ezzel semmi gond, abban az esetben ha a meghívó egy strandra szól. Az uraknak érdemes odafigyelni arra is, hogy toalett használat után nadrágjukat, öltözetüket még a toalettben igazítsák meg ne pedig annak ajtaja előtt, mint ahogy az sok esetben előfordul.

Hölgyekre, urakra egyaránt vonatkozik, hogy közvetlen kollegánkkal, felettesünkkel, üzleti partnerünkkel való kikezdést ne nagyon fontolgassuk a fejükben, mert ennek lehetnek negatív következményei is. Főleg akkor ha az egyik fél hosszabb távú kapcsolatot szeretne kialakítani, míg a másik csak egy lazább kalandra vágyik. Vigyázzunk arra is, hogy jelentősebb mennyiségű alkohol elfogyasztása után, változhatnak viselkedési normáink, nem feltétlenül lehet előnyös kapcsolatainkra, karrierünkre ha a rendezvény másnapján a meghívottainak körében az a téma, hogy milyen táncot lejtettünk az asztal tetején fehérneműben, vagy a netán az erről készült felvételeket megtaláljuk valamelyik közösségi portálon, megosztó csatornán.

Kiemelném azt is, hogy a céges események azt a célt szolgálják, hogy jól érezzük magunkat, együtt legyenek megrendelők - beszállítók -üzleti kapcsolatban lévők, munkatársak, munkatársak és partnereik. Ha bármilyen okból nem tudjuk magunkat jól érezni jobb el se menni, de erről a meghívót informálni kell. Nemcsak saját de mások örömét is el tudják rontani azok, akik csak arról tudnak irigykedve beszélni, hogy ez miért kapott jutalmat és mennyit, miért amaz lett az év dolgozója és miért nincs túrós csusza a vacsora menüjében. Ezeknek a kérdéseknek a megvitatására a legtöbb cégnél jól bevált, jól működő formák, csatornák vannak, ezeket ott kell megvitatni.






2012. november 19.

Az önéletrajzírás útvesztői

Manapság az internet segítségével rengeteg "hasznos" információt lehet gyűjteni arról, hogy hogyan is kell kinézni egy önéletrajznak. Sőt már vannak olyan szolgáltatók is, akik kifejezetten önéletrajz és motivációs levél írásra szakosodtak, így ha hajlandók vagyunk a zsebünkbe nyúlni és a szakmai információkat megküldeni magunkról, akkor néhány nap elteltével már kezünkben - pontosabban e-mailes postafiókunkban- lobogtathatjuk a professzionális anyagot.


Az önéletrajz azon kívül, hogy szakmai életutunkat, tapasztalatunkat foglalja össze, kommunikációs anyag  saját magunkról is, ezért nem mindegy, hogyan néz ki, mit tartalmaz. Nem mindannyian forgatjuk egyformán a tollat, nem mindannyian tudjuk egyformán súlyozni a megfelelő szakmai elemeket, de mielőtt külső segítséget vennénk igénybe nem árt ha saját magunk is tisztában vagyunk az önéletrajz megírásának szempontjaival és néhány órát arra áldozunk, hogy  megfelelő minőségű anyagot állítsunk össze saját magunkról. Ezután érdemes csak külső segítséget vagy kontrollt kérni, hogy az esetleges stilisztikai, súlypont vagy formátumbeli hibákat kijavítsuk.
Elmondhatom, hogy jó néhány ezer önéletrajzot olvastam már és bizony sokszor volt az az érzésem, hogy sablon vagy sebtében összeeszkábált anyagok vannak a kezemben, ami nem mond semmit a tulajdonosáról. Sok pályázati anyagon látszik, hogy a jelentkező a formátumot letöltötte X. állásportálról, beírta, hogy mikor - hol dolgozott, a főbb szakmai tapasztalatait és vége. Sokszor megformázni is elfelejtik, hogy legalább a használt betűtípusok valamennyire egységesek legyenek vagy ha Word formátumban küldik bent felejtik a korrektúra jeleket (ez különösen a törölt elemekkor lehet nagyon kínos, amikor egy-egy pozíciót bennhagyunk vagy kiveszünk a CV-ből) vagy olyan formázási elemeket, amelyeket illik elrejteni (pl.: enter, tabulátor). 
A következőkben azt nézzük meg, hogy kommunikációs szempontból (önmagunk prezentációja szempontjából) mit tekinthetünk jó szakmai önéletrajznak. A téma feldolgozásához Pápai Szilviát hívtam segítségül, aki több mint 15 éves tapasztalattal rendelkezik hazai és nemzetközi toborzási és kiválasztási területeken.
Szilvia, önéletrajz írás kapcsán mire hívnád fel a pályázók figyelmét?
Pápai Szilvia válasza:
Először elmondanám, hogy mi az amit mindenképpen kerüljünk el:
  • ne legyen benne helyesírási hiba. A Word helyesírás ellenőrzőjének használatán felül, nem árt a problémásabb szavakat a magyar helyesírással foglalkozó könyvekben vagy online portálokon is ellenőrizni (pl.: MEK weboldal: http://mek.oszk.hu/01500/01547/ vagy a http://www.magyarhelyesiras.hu/index.php ).
  • az igeidők használatára figyeljünk oda, jó ha végig azonos idősíkot használunk. Ha az önéletrajz végig múlt időben van fogalmazva, akkor a „célom”, "jövőbeni terveim" rész kivételével mindenhol múlt időt használjunk.
  • formai rendezetlenség tilos, azt az érzést sugallja, hogy gyorsan összecsaptuk az anyagot és a munkánk is ilyen. Figyeljünk, az oszlopok, sorok, bekezdések, behúzások, felsorolások összerendezésére, megfelelő betűtípusok és színek használatára.
  • ne írjunk bele olyan szakmai és személyes kompetenciákat amivel nem rendelkezünk, de a hirdetés kéri. Ha a hirdetés az angol nyelv szóbeli és írásbeli használatát kéri, akkor nincs annál kínosabb amikor az interjú alkalmával kiderül, hogy nem tudunk megszólalni az adott nyelven.
  • figyeljünk arra, hogy az önéletrajzhoz csatolt fénykép ne legyen 15 MB nagyságú, hiszen nem nyomdai minőségű anyagot kell küldenünk magunkról. Megfelelőek a jó minőségű webre optimalizált fényképverziók is.
  • az elküldendő szakmai anyag mentési formátumára is tartsuk szem előtt. Érdemesebb pdf, rtf, vagy olyan doc formátumot választani, amit feltehetőleg mindenhol, minden fajta számítógéptípuson olvasni tudnak.
  • ha közösségi oldalaknak is tagjai vagyunk, nem elhanyagolható, hogy önéletrajzunk és  profilunk mennyire van összhangban egymással. Érdemes a fénykép és információ megosztásainkat ennek alapján kontrollálni, hiszen a kiválasztás folyamán, időnként itt is utánanéznek egy-egy jelöltnek a hr munkatársak.
A kérdésre egyértelmű választ csak arra vonatkozóan lehet adni, hogy stilisztikailag milyen legyen egy önéletrajz, hiszen minden munkáltató más formátumot kér, mást szeret. Én például kifejezetten nem kedvelem az EU-s önéletrajzokat, mert feleslegesen sok információt nyújt (művészeti készségek, műszaki készségek, melyek nem minden pozíciónál lényegesek). A tagolását se tartom könnyen átláthatónak nehéz kibogozni belőle a lényeget. A hagyományos, klasszikus önéletrajzok sokkal áttekinthetőbbek ezért érdemes ezen sablonok közül válogatni vagy ezeket a személyiségünkre szabni. Erre példaként említeném, hogy találkoztam olyan önéletrajzzal, amikor a jelentkező régebbi munkáltatói emblémáját, lógóját jelentette meg az önéletrajzon, illetve az ottani munkakörökre jellemző ábrát is ráapplikált (pl. OBI targoncás munkakör: OBI lógó és egy targonca képe). Háromszor nyitottam ki és csuktam be az önéletrajzot, mert „túl sok”-nak ítéltem, de mégis újra és újra kinyitottam, elolvastam, mert azt tükrözte a jelentkezőről, hogy egy egyéniség. Természetesen ha más jellegű pozíció lett volna, egy magasabb szinten, akkor ezt az önéletrajzot már nevetségesnek ítéltem volna.